Investeren in marketing? Hoezo nu?!
De economie draait nog op volle toeren. De meeste bedrijven en organisaties hebben het daarom druk. Sommigen hebben het érg druk. Hoewel sommigen al klappen krijgen door het Coronavirus, is bij de meeste bedrijven investeren in marketing of gewoon marketing op peil houden, even niet aan de orde. Het ‘voelt’ niet logisch om te investeren. Nu is gevoel belangrijk maar uiteindelijk kun je niet zonder verstand ondernemen. Vandaar 5 logische redenen om wél te investeren in marketing. Juist nu.
# 1. Achterop raken
De economie is goed. U weet echter dat er sprake is van conjunctuur. Er liggen diverse gevaren op de loer die kunnen zorgen voor een recessie. Corona, de krapte op de arbeidsmarkt, stikstof, vertragende bouwprojecten en Brexit zijn voorbeelden van mogelijke oorzaken.
Wanneer u bij een slechtere economie minder klandizie heeft, of een minder grote omzet, dan zult u straks meer aan sales en marketing moeten doen.
U gaat op dát moment dus vol de concurrentie aan. Wanneer er tussen uw concurrentie bedrijven zitten die wél doorlopend hebben geïnvesteerd in marketing, dan moet u deze partijen ‘inhalen’.
Vergelijk het met een hardloopwedstrijd waarbij u achterop bent geraakt. Nu moet u éxtra u best doen om de koplopers bij te benen, laat staan om ze in te halen. Met andere woorden, het kost u veel moeite en kosten om weer aan te sluiten.
# 2. Uw team
Het probleem zit hem nu niet in marketing, hoor ik van veel ondernemers, maar in personeelswerving. Met marketing communiceert u vooral uw mooie merk, uw mooie bedrijf. Maar dit wordt natuurlijk ook gezien door potentiële kandidaten. Als zij mogen kiezen voor een ambitieus bedrijf dat communiceert, of een bedrijf dat in zichzelf is gekeerd, wie zouden ze dan kiezen? Investeren in marketing is dus ook investeren in personeelswerving.
# 3. Uw droomklant die u door de crisis sleept
Klanten die minder gevoelig zijn voor een recessie zijn uiterst prettig om te hebben, omdat zij een stabiele basis voor uw bedrijf vormen. Als u deze droomklanten pas gaat werven wanneer u ‘achterop’ bent geraakt, bent u mogelijk te laat. Wanneer u nu al investeert in het werven van deze klanten, repareert u het dak als de zon schijnt en kunt u er straks ook warmpjes bijzitten.
Met bovenstaande in ogenschouw genomen, is het verstandig om te kijken welke waarden resoneren met deze groep klanten, en welke waarden u al gebruikt heeft in uw communicatie. Met deze informatie kunt u uw strategie zo kiezen, dat u zowel op dit moment, als straks hiervan profiteert.
# 4. Online knokken
Online wordt er veel gestreden om de gunst van de klant. Er zijn bedrijven die uit het niets opstaan doordat ze investeren in online marketing. Er zijn ook bedrijven waarbij het online kanaal nog niet zo groot is, omdat er op dit moment voldoende uit andere kanalen komt.
Het ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachting dat er nog veel meer zaken wordt gedaan via internet. Het is dus belangrijk dat u nu al ‘leert’ hoe u uw nieuwe klanten online vindt, zodat u dat straks kunt toepassen wanneer u extra business nodig heeft, of door de markt en concurrentie wordt gedwongen om de online strijd aan te gaan.
# 5. Verzamel data
Over online gesproken; u weet dat er online van alles te meten valt. U kunt dus belangrijke informatie over uw doelgroepen verzamelen. Het opzetten van deze systemen kost natuurlijk de nodige tijd, maar ook het verzamelen van gegevens en het daarna interpreteren van deze data kost tijd.
Wanneer u wilt beschikken over dergelijke informatie wanneer u het nodig heeft, moet u ruimschoots daarvoor al beginnen met het verzamelen van data. Nu dus.
Beginnen
Wilt u weten hoe u kunt – of moet – beginnen? Wij geven u graag op maat gemaakte tips. Neem contact op via onze website, via telefoonnummer 088 777 90 77 of via info@flexeteers.nl
Auteur: Nils Meijer