De website: zelf doen of uitbesteden
Helaas komen we nog steeds websites tegen waarbij geen rekening gehouden wordt met bezoeken vanaf mobiele apparaten (responsive webdesign voor smartphones en/of tablets). Nu zit -gek genoeg- niet ieder bedrijf te wachten op meer klandizie. Laats nog attendeerde ik een bedrijf op een slechte ‘user-expercience’ op een mobiele telefoon (het niet schalen van pagina’s, geen automatische bel-button, geen clickable e-mailadres, etc) waarop de eigenaar zei; maar als we dat hebben krijgen we het misschien nóg drukker…
Professioneler
Van de andere kant zien we ook dat het helemaal niet veel geld hoeft te kosten om een nieuwe website te maken. Het hebben van een goede responsive website komt net wat professioneler over. Voor een paar tientjes kan je een template kopen en zelf (in)vullen. Ook kun je met Do It Yourself (DIY) oplossingen een fraai uitziende website heel eenvoudig zelf maken. Wanneer je een beetje affiniteit hebt me een computer en het web, kun je binnen een dag een nette site in de lucht hebben. Toch hebben we met enige regelmaat zelfbouwers op de koffie. Technisch loopt het niet lekker, speciale pagina’s toevoegen blijkt maar beperkt mogelijk, de ‘look & feel’ is niet wat het moet zijn en de vindbaarheid blijft achter. Kortom, er is behoefte aan een professional.
Groeien met je bedrijf
Wanneer je als bedrijf wél wilt groeien, is je website een goede manier om je doelgroep cq (potentiële) klanten te bereiken. Ook in regio’s waar je zelf minder bekendheid geniet. Bij het verbeteren van je huidige site, of bij het maken van een nieuwe website, is het eigenlijk een vereiste om een goede online strategie te bepalen. Het lijkt een cliché, maar voor het maken van een goede website is het goed om te weten wie je doelgroep is. Verplaats je in je doelgroep. Wat zijn dan de zoektermen die je intypt om een bedrijf als die van jou te vinden. Dat zijn ook de woorden die terugkomen in de titel van je pagina, in kopteksten en tevens in je lopende tekst. Ook afbeeldingen kun je van dat soort ‘tags’ voorzien waardoor je betreffende pagina makkelijker gevonden wordt.
Essentie van je bedrijf
Daarom maken we – nog voordat we onderhoud gaan plegen, of starten met een nieuw ontwerp – eerst een SEO rapport. Met dit rapport laten we vervolgens onze tekstschrijver passende content schrijven.Daarnaast heeft onze tekstschrijver een methode ontwikkeld om met een aantal vragen te weten te komen wat de essentie van je bedrijf is. Wat maakt jouw bedrijf nu anders/beter dan dat van de concurrent? Wat maakt jou uniek? Waar sta je nu en waar verwacht je over 5 – 10 jaar te staan. Dit leidt vaak tot heldere inzichten, maar het kan ook tot een zinvolle discussie leiden. Alleen daarom al is het belangrijk om deze exercitie te doen. Je verandert als mens, net als je klanten, er zijn nieuwe ontwikkelingen in de branche, dus dan is het ook niet gek dat je bedrijf (en daarmee je website) ook aan verandering onderhevig is.
Wij zien dat een website een ‘houdbaarheid’ heeft van zo’n 3 jaar. Niet alleen qua look-en-feel, of techniek, maar ook inhoudelijk is het goed om je website, met enige regelmaat, tegen het licht te houden. Een website die verandert qua content wordt ook nog eens met een hogere ranking beloond door Google. Een tekstschrijver kan je hier goed bij helpen.
Rapport aanvragen
Wanneer je wel nog tevreden bent over je huidige website, kunnen we je website ook screenen op mogelijk onderhoud of eenvoudig door te voeren verbeteringen. Hiermee blijft de website up-to-date én beter vindbaar. Zo’n rapport geeft een goed beeld hoe de site presteert en geeft concrete tips hoe het beter kan. Behoefte aan zo’n rapport? Vraag het aan Grapefish.
Ga vervolgens eens vrijblijvend met een van ons in gesprek en kijk welke mogelijkheden er zijn voor betere vindbaarheid, meer klanten en een groeiende omzet. Je kan immers nog zo’n mooie website hebben, wanneer deze niet gevonden wordt is het – net als het plaatsen van een billboard in de woestijn – niet zinvol om hier (zelf) tijd en geld aan te besteden.
Auteur: Paul Lodewick