marketing- en communicatiebureau

Zorg voor een plan

Regelmatig praat ik met ondernemers over de inzet van social media voor hun bedrijf. Vaak hebben ze al een zakelijke Facebookpagina, bedrijfspagina op LinkedIn, een Instagram-account en zo nu en dan plaatsen ze een bericht op die kanalen.

Zo nu en dan…

En met ‘zo nu en dan’ ga je het niet redden op social media. Zonder plan geen continuïteit in de berichtgeving, laat staan dat je op het netvlies komt van je (potentiële) klanten.

Heel kort door de bocht ‘doen veel ondernemers maar wat’ op social media. Het is hapsnap zonder een strak afgebakend plan welke content ze wanneer plaatsen. Ook niet wat voor soort content ze zouden moeten maken en hoe die content past in hun communicatie- en marketingstrategie. Ja, ook als klein(er) bedrijf moet je weten wat je wilt en hoe je dat wil bereiken op social media. Anders is zelfs dat kleine beetje hapsnap energie verspilde tijd.

Het antwoord op de hoe vraag is betrekkelijk eenvoudig: de contentkalender.

Contentkalender is king

Elke ondernemer, klein of groot, moet door het jaar heen helder hebben wat hij/zij wil vertellen richting bestaande en nieuwe klanten. Dat is de basis. Als je dat communicatie- en marketingplan op papier hebt staan, is daar makkelijk een contentkalender aan te hangen.

Om het behapbaar te maken, werk je in kwartalen. Dan hou je het overzichtelijk. Je communicatiekalender bestaat wellicht uit een aantal thema’s en subthema’s. Dat is een traject dat ik met klanten altijd doorloop. Welke thema’s en subthema’s zijn er in jouw vakgebied waarvan je klanten op de hoogte moeten zijn. Daar gaat het uiteindelijk om: de klant. Welk probleem los je op voor jouw klant.

Vertel verhalen. Klanten willen graag meer weten over jou, wat drijft je, waarom doe je wat je doet. Vertel ook verhalen over je product of dienst. Wat gaat het jouw klanten opleveren als ze jouw product kopen of je dienst afnemen. Niet vertellen hoe goed en hoe fantastisch het is. Laat dat vooral ook anderen vertellen. Het ondersteunt een eerlijk en authentiek verhaal.

Vanzelf zichtbaar

Als jij je contentkalender goed hebt staan, dan volgt daaruit automatisch dat je beter zichtbaar wordt. Daarnaast moet je natuurlijk wel top content creëren die waarde toevoegt voor je klanten.

DUS: ga aan de slag en maak nu echt die contentkalender. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan al in een excel of gewoon in Google Calender. Heb je een groter bedrijf waar meerdere mensen betrokken zijn bij het creëren van content, dan kun je aan een betaalde tool denken waarmee je in teams kunt werken.

BASIS is het bedenken van thema’s en subthema’s en dat vertalen naar content.

SUCCES!!

Manon Vonk
Flexeteer

De vijf voordelen van een contentkalender:

  • Voorkomt dat je zomaar wat doet
  • Helpt je met de inhoud en vooral regelmaat
  • Zorgt voor regelmatige aandacht en zichtbaarheid
  • Biedt structuur aan je marketingactiviteiten
  • Levert je uiteindelijk meer klanten en meer omzet op

Vraag offerte

WordPress Lightbox Plugin