marketing- en communicatiebureau

De kracht van de visuele identiteit

De inkt van het business plan is net aan droog, de inschrijving bij de KvK geregeld en de zakelijke bankrekening geopend. En dan … Bovenaan de actielijst van de startende ondernemer* staat vaak ‘het logo’. Met de bedrijfsnaam en wellicht wat wilde ideeën schuift hij aan bij een grafisch ontwerper voor een onderscheidend logo. Logisch, de wereld moet gaan weten dat je er bent. Het liefst in één oogopslag. En dan komen de vragen.

Wie zijn je (potentiële) klanten en concurrenten? Wat heb je te bieden? Wat wil je uitstralen? Wat maakt je uniek? Waar wordt het logo zichtbaar? ‘Maar we gingen het toch over een logo-ontwerp hebben?’

Zeker, maar een logo staat niet op zichzelf. Het logo, ik spreek liever van een beeldmerk, is veel meer dan een herkenbaar plaatje. Het is de handtekening onder het grote geheel. Het is onderdeel van de visuele identiteit van het bedrijf of product. Die impliciet duidelijk maakt waar het voor staat: voor vakmanschap en kwaliteit bijvoorbeeld, voor snelheid en kracht, voor ‘van deze tijd’ of juist voor vertrouwde degelijkheid. Het logo is onderdeel van de huisstijl en staat daarmee voor de stijl van het huis.

Een onderscheidende huisstijl , want daar gaat het over als je uitzoomt, is in feite marketing in de meest pure vorm. Ook de huisstijl draagt bij aan het bevorderen van de verkoop van producten en diensten. Dan helpt een stevig marketingbudget, natuurlijk. Maar voor een succesvolle huisstijl is meer nodig.

Zes tips voor een krachtige huisstijl.

  • Wees herkenbaar en onderscheidend: in één oogopslag en anders dan andere
  • Richt je op de doelgroep: aansprekend met de gewenste (merk)uitstraling
  • Wees consistent in het gebruik: wijk niet af, voorkom verwarring
  • Zorg dat alle uitingen kloppen met elkaar: passend bij aard en karakter van het bedrijf
  • Leg vast wat je wel en wat je niet doet: schep duidelijkheid, voorkom discussies en slappe varianten
  • Ga vooral het bredere gesprek aan met de vormgever. Stop niet bij het logo, maar kies voor de kracht van de totale visuele identiteit.

* Wat voor de startende onderneming opgaat, geldt zeker ook voor de gevestigde naam. Zonder duidelijke afspraken heeft het gebruik van logo en huisstijl in de loop der jaren al snel aan kracht ingeboet: minder consistent, herkenbaar en onderscheidend. De ontwikkeling van een nieuwe website of verhuizing naar een ander pand is vaak een goede aanleiding om de huisstijl weer strak te trekken, zodat alle uitingen elkaar weer versterken.

In één oogopslag laten weten wie de afzender is, dat is de kunst, maar zeker geen kunstje.

Len Blonk
Flexeteer

Vraag offerte

WordPress Lightbox Plugin